Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

FOD BOSA wil lgbtqia+-gemeenschap mee doen stralen

Publication date

Op zaterdag 16 mei hult Brussel zich opnieuw in de regenboogkleuren: al voor de 30ste maal vindt dan de Brussels Pride plaats. Het is een dag waarop de lgbtqia+-gemeenschap al feestend door de straten trekt, maar het blijft ook een pleidooi voor gelijke rechten. Vanuit de FOD BOSA scharen we ons volledig achter dat gelijkheidsprincipe. We maken dan ook op verschillende manieren werk van een lgbtqia+-vriendelijke federale overheid. 

Tijdens de jubileumeditie van de Brussels Pride wordt stilgestaan bij drie decennia van strijd, zichtbaarheid en trots van de lgbtqia+-gemeenschap. De Pride legt de aandacht op de seksuele en gendergerelateerde diversiteit, maar gaat ook de discriminatie en het geweld waarmee de gemeenschap nog steeds geconfronteerd wordt, niet uit de weg. 

Het thema van dit jaar laat zich samenvatten in de leuze 'When times get darker, we shine brighter'. Ondanks de blijvende uitdagingen wordt zo in de eerste plaats een hoopvolle en verbindende boodschap verkondigd: hoe donkerder het wordt, hoe feller de lgbtqia+-gemeenschap zal stralen. 

Naar aanleiding van de Brussels Pride hernieuwen ook de FOD BOSA en bij uitbreiding de hele federale overheid hun engagement voor een inclusieve werkomgeving waarin iedereen zich welkom, veilig en gerespecteerd voelt, vrij van elke vorm van discriminatie.  

Onze inspanningen doorheen het jaar 

Wil je weten hoe de FOD BOSA zich doorlopend inzet voor de lgbtqia+-gemeenschap? We zetten het graag op een rijtje voor jou:  

  • we stellen ieder jaar een regenboogbrief op. In deze brief roepen we alle federale overheidsorganisaties op om samen verder te bouwen aan een inclusief beleid, maar ook om de regenboogvlag te hijsen en de Brussels Pride actief te ondersteunen. Zo geven we met z’n allen het goede voorbeeld 

  • de regenboogvlag wappert elk jaar trots aan onze kantoortoren. Daarmee sturen we een krachtige boodschap naar onze medewerkers en bezoekers: we zijn een inclusieve werkgever en zetten ons actief in voor een open, gelijke samenleving 

  • we ondersteunen de werking van BePROUD, het lgbtqia+-netwerk van de federale overheid. Ben je federaal ambtenaar en wil je deelnemen aan discussies over gender en seksuele oriëntatie, sensibiliseringsacties opzetten of gewoon nieuwe mensen ontmoeten? Word dan lid van het netwerk!  

  • samen met andere federale organisaties zetten we ons in om inclusie op de kaart te zetten en een inclusieve cultuur te bevorderen. Onze hr-ambities maken een speerpunt van gendergelijkheid. Meer daarover lees je in het recente actieplan voor hr- en digitale inclusie

Deel dit artikel

Meer nieuws