De operationele personeelsplanning omvat 2 activiteiten:
- De berekening van de operationele marge
- De beslissing tot nieuwe hr-acties (aanwervingen en promoties)
De berekening van de operationele marge gebeurt op basis van de monitoring van het risico op overschrijding van de personeelskredieten. Vanuit deze basis kan de hr-afdeling de situatie verfijnen door rekening te houden met specifieke parameters, zoals:
- Aanvullende kredieten of voorschotten die toegekend werden
- Nieuwe uitgaven of risicofactoren waarmee rekening moet worden gehouden
- Personeelsbewegingen (IN en UIT) die hebben plaatsgevonden of onomkeerbaar zijn en die niet waren voorzien tijdens de laatste risicobewaking
- Een raming van het aantal personen die uit dienst gaan, op voorwaarde dat de dienst kan aantonen dat deze ramingen realistisch zijn en dat een regelmatige controle is ingesteld.
De beslissing tot nieuwe hr-acties, of een aanpassing van de beslissingen die al genomen zijn, dient te gebeuren met respect voor de beschikbare budgettaire middelen. Dit betekent dat de beslissingen de berekende operationele marge niet mogen overschrijden. Deze activiteit moet worden uitgevoerd in overeenstemming met de principes die zijn vastgelegd in de strategische personeelsplanning.
De operationele personeelsplanning is een continu proces. Het management van elke / bepaalt zelf de frequentie.
Verantwoordelijkheid
De verantwoordelijke voor de operationele personeelsplanning is de Voorzitter van het Directiecomité. Het Directiecomité valideert het operationele personeelsplan. De inspectie van Financiën verifieert of de operationele marge voldoende is om de personeelskosten van de nieuwe beslissingen te ondersteunen.
Kader
Voor meer inspiratie rond de opmaak van het operationeel personeelsplan, verwijzen we graag naar de infopagina ‘Strategische en operationele plannen’. Binnen de federale personeelsplanning, kan de operationele personeelsplanning niet los worden gezien van de strategische personeelsplanning en de monitoring van het risico op overschrijding van de personeelskredieten.
Het koninklijk besluit van 07/11/2000 verduidelijkt de verantwoordelijkheden binnen de personeelsplanning van de FOD’s/POD’s
Contact
Team Workforce Planning - SEPP
Meer info