Geef je mening over onze website
We werken constant aan de verbetering van onze website en dienstverlening. Heb je 15 minuten om je ervaring met ons te delen? De enquête is volledig anoniem.
We werken constant aan de verbetering van onze website en dienstverlening. Heb je 15 minuten om je ervaring met ons te delen? De enquête is volledig anoniem.
Heb je vragen over het gebruik van PersoExpenses, de nieuwe applicatie van PersoPoint waarmee je bepaalde vergoedingen kan aanvragen? Hier vind je het antwoord op de meest gestelde vragen door gebruikers.
PersoExpenses is nog niet automatisch beschikbaar voor alle organisaties die zijn aangesloten bij PersoPoint voor hun personeels- en loonadministratie.
Nu wordt de toepassing enkel gebruikt door de personeelsleden van de FOD BOSA, de FOD Financiën, het Federaal Agentschap van de Schuld en de POD Maatschappelijke Integratie.
Afhankelijk van de keuzes van jouw organisatie kan je volgende aanvragen doen via PersoExpenses:
*Het aanvragen van een abonnement voor woon-werkverkeer verloopt niet via PersoExpenses. Deze aanvragen moeten altijd ingediend worden via Sago (PersoContact).
PersoExpenses is toegankelijk via verschillende wegen:
Je kan je inloggen in PersoExpenses met je elektronische identiteitskaart (eID), via itsme® of met een token.
Je kan op elk moment je e-ticket voor dienstreizen aanvragen voor de dagen waarop je geen volledige dag afwezigheid hebt ingediend.
Andere aanvragen in PersoExpenses daarentegen kunnen enkel ingediend worden op de dagen waarop je ingepland bent. We raden je aan om deze aanvragen pas in te dienen van zodra je gerealiseerde planning zichtbaar is in Scope (PersoSelfService). Dit zal ten vroegste in het midden van de maand erop volgend zijn. Je chef zal sowieso de aanvraag pas valideren nadat de gerealiseerde planning opgeladen is. Controleer voor het indienen van je schuldvordering ook zelf eens of je maandrooster in Scope (PersoSelfService) correct is. Op een dag waarop je niet ingepland staat, zal je immers, zoals reeds vermeld, geen vergoeding kunnen aanvragen.
Je aanvraag is pas definitief van zodra je chef je aanvraag heeft gevalideerd. Wanneer je chef je aanvraag terugstuurt en weigert, kan je je aanvraag opnieuw aanpassen of verwijderen en opnieuw indienen.
Indien je chef jouw onkostennota nog niet heeft goedgekeurd dan kan hij ze nog weigeren via de knop onderaan. Hij moet dan wel een toelichting meegeven waarom hij ze weigert. Je kan de informatie vervolgens opnieuw invoeren.
Zolang een onkostennota nog niet is terugbetaald, kan je ze nog laten annuleren, zelfs nadat ze al is goedgekeurd door alle betrokken partijen. Contacteer daarvoor je PersoPoint-dossierbeheerder, wat kan via een ticket in SAGO (PersoContact). Eens geannuleerd kan je de aanvraag opnieuw doorvoeren via PersoExpenses.
Volledige dagen met een afwezigheid of telewerk kunnen niet aangeklikt worden voor woon-werkverkeer.
Aangezien je op deze dagen thuis werkt of niet werkt en bijgevolg het traject woon-werkverkeer niet afgelegd hebt, kan je dus ook geen fietsvergoeding aanvragen voor deze dagen.
Door, in de kalender, op de geblokkeerde dagen te gaan staan, kan je zien waarom de dag geblokkeerd is.
Voor douaniers die volgens een bepaalde planning werken, worden de planningen in twee stappen opgeladen in SCOPE/SAP. Bij het begin van de maand wordt de initiële planning opgeladen en nadat de maand verstreken is, wordt de werkelijk uitgevoerde planning opgeladen.
De applicatie is zo opgezet dat Google Maps fietsvriendelijke routes voorstelt.
In elke geval kan je in de applicatie het voorgestelde traject aanpassen naar het traject dat je werkelijk neemt.
Het is pas mogelijk om een fietsreisvergoeding aan te vragen nadat de hr-dienst jouw fietsroute heeft geregistreerd. Een keer dat dat gebeurd is, kan je je vergoedingsaanvragen indienen in de applicatie.
PersoExpenses is een applicatie die uniform is voor al onze klanten. Voor het autotraject wordt op vraag van de meeste klanten de kortste weg voorgesteld door de applicatie.
Indien je hier wil van afwijken dan moet je een printscreen met het traject dat je wil laten goedkeuren, toevoegen als bijlage aan jouw aanvraag. In het commentaarveld kan je toelichting meegeven aan de goedkeurder van jouw traject.
De beslissing over het aanvaarden van het traject ligt bij jouw organisatie zelf, niet bij PersoPoint. Wanneer het traject door jouw hr-dienst wordt aanvaard, zal het aantal km's in de applicatie op basis daarvan worden aangepast.
Net als bij het doorgeven van wijzigingen in je persoonlijke gegevens (rekeningnummer, gezinssamenstelling...) in SCOPE (PersoSelfservice), is het een goede gewoonte om je aanvragen in PersoExpenses in de eerste twee weken van de maand in te voeren. Dit zorgt ervoor dat alles op tijd in orde is voor de betalingen aan het eind van de maand.
Bijvoorbeeld:
Hier lees je hoe je in oktober te werk moet gaan voor de invoering van je fietsvergoedingen voor september:
Vind alle handleidingen en video's voor eindgebruikers, leidinggevenden en lokale HR-diensten die nu de PersoExpenses applicatie gebruiken.