Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

CAF externe Feedback

Publication date

Aan het eind van de jaren negentig was kwaliteitsmanagement een belangrijk onderwerp voor de publieke sector in de Europese Unie. 
in de Europese Unie. Om hun inspanningen te coördineren en een gemeenschappelijk Europees leerproces te lanceren 
gemeenschappelijk Europees leerproces te lanceren, nodigden de Europese ministers verantwoordelijk voor Openbaar Bestuur 
de directeuren-generaal (DG's) verzocht uitwisselingen en samenwerking tussen de 
EU-lidstaten en om gemeenschappelijke instrumenten te ontwikkelen op het gebied van kwaliteitsmanagement. 
kwaliteitsmanagement. Het werd duidelijk dat de behoefte aan dergelijke Europese initiatieven 
voor dergelijke Europese initiatieven. Op de eerste Europese conferentie over de kwaliteit van openbare diensten 
die in mei 2000 in Lissabon werd georganiseerd, kwamen zo'n 1.200 ambtenaren uit elk Europees land 
Europese landen samen om te discussiëren over praktijken gebaseerd op kwaliteit en innovatie. 
De samenwerking van nationale deskundigen uit de Europese Unie leidde tot een eerste antwoord: 
het Civil Service Self-Assessment Framework (CAF), een instrument voor kwaliteitsmanagement dat voor alle EU-lidstaten geldt. 
kwaliteitsmanagementinstrument - gemeenschappelijk voor alle EU-landen - ontworpen voor en ontwikkeld door de publieke sector. 
ontwikkeld door de publieke sector.

Deel deze publicatie