Geef je mening over onze website
We werken constant aan de verbetering van onze website en dienstverlening. Heb je 15 minuten om je ervaring met ons te delen? De enquête is volledig anoniem.
We werken constant aan de verbetering van onze website en dienstverlening. Heb je 15 minuten om je ervaring met ons te delen? De enquête is volledig anoniem.
Raadpleeg alle enquêtes die zijn uitgevoerd door de Dienst Administratieve Vereenvoudiging, te beginnen met de tweejaarlijkse enquête over de perceptie van administratieve lasten.
Op vraag van de ministerraad en in samenwerking met de Dienst
Raadpleeg de enquêtes:
Er worden ook jaarlijkse enquêtes uitgevoerd om de ontwikkeling van elektronische facturatie in België te meten.
Op basis van de resultaten van de enquête over elektronische facturatie bij bedrijven berekenen we elk jaar de impact op de administratieve kosten van het gebruik van verschillende factureringsmethoden, zowel in B2B- als in B2C-context. De jaarlijkse monitoringrapporten tonen hoe het gebruik van de verschillende methoden voor het opstellen, verzenden, ontvangen en verwerken van facturen evolueert ten opzichte van de vorige jaren. De besparingen op administratieve kosten die elektronische facturering oplevert, kunnen zo worden gekwantificeerd voor bedrijven en burgers.
Voor het elfde opeenvolgende jaar werd een enquête gehouden bij Belgische bedrijven om hun gebruik van elektronische facturatie in 2022 te evalueren. De enquête richtte zich tot personen die verantwoordelijk zijn voor of betrokken zijn bij de boekhoudkundige en factureringsprocessen van bedrijven. 1005 ondernemingen beantwoordden de enquête voor het jaar 2022.
De resultaten van de administratieve lastenmetingen worden gepresenteerd in een jaarverslag, dat hieronder kan worden geraadpleegd:
Elektronische facturatie - enquête bij economische beroepen - resultaten 2020 (PDF, 745.79 KB)
Elektronische facturatie - enquête bij 1000 Belgische burgers - resultaten 2020 (PDF, 801.84 KB)