Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Interpersoonlijke communicatie: basis

Als twee mensen communiceren zijn ze elk voor 50 % verantwoordelijk voor hoe de communicatie verloopt. De ander veranderen kan je niet, maar aan je eigen deel  werken kan je wel! In deze basisopleiding Interpersoonlijke communicatie krijg je een inzicht in de bouwstenen van communicatie. Die inzichten helpen je een heel eind op weg naar ‘effectieve’ communicatie.

Praktische info

Duur: 2 dagen

Locatie: Online of klassikaal: FOD Beleid en Ondersteuning – WTC III Simon Bolivarlaan 30 1000 Brussel

Code

STPEFCOM0XNT

Contact

Heb je vragen?

Contacteer ons

  • Pluspunten

    De ideale basis voor vervolgworkshops

    Communiceren is een proces dat we leren met vallen en opstaan en door veel te oefenen, ons hele leven lang. Deze basisopleiding biedt inzichten en vaardigheden waarmee je de basis legt voor de meer praktisch georiënteerde vervolgworkshops:

    • assertiviteit
    • verbindende communicatie
    • feedback geven en ontvangen

    Na deze basisopleiding bepaal je dus  zelf of en hoe je verder werkt aan jouw communicatievaardigheden!

  • Voor wie?

    • voor alle federale ambtenaren die willen stilstaan bij hun communicatie met anderen
    • voor wie zich wil voorbereiden op de workshops Assertiviteit, Verbindende communicatie of Feedback geven en ontvangen
  • Op het programma

    In de basisopleiding komen de volgende thema’s aan bod:

    • het verschil  begrijpen tussen informeren en communiceren
    • je verantwoordelijkheid erkennen in het communicatieproces
    • aandacht hebben voor de non-verbale communicatie en het referentiekader van je gesprekspartner
    • actief luisteren door vragen te stellen en te herformuleren
    • je ervan verzekeren dat de boodschap goed is overgekomen (laten herformuleren)
    • feedback geven (gebruik maken van de IK-boodschap)
    • feiten onderscheiden van interpretaties
    • je gevoelens en die van de andere  herkennen
    • de onderliggende behoeften van jou en de ander identificeren en een verzoek  formuleren in functie van jouw behoeften

    Er wordt gewerkt met theorie, oefeningen, educatieve spelen en situaties uit je eigen werkcontext.